Standardy Ochrony Małoletnich w Centrum edukacyjnym Edustrefa
Rozdział I – Cel standardów i postanowienia ogólne
§ 1
Cel wprowadzenia standardów
Celem wprowadzenia niniejszych Standardów jest zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony małoletnich przed zagrożeniami przestępczości na tle seksualnym oraz innymi formami przemocy. Podstawą wprowadzenia Standardów jest ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich [Dz.U.2024.560 t.j. z dnia 2024.04.12]
§ 2
Postanowienia ogólne
Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następujące definicje:
- Małoletni, Dziecko – oznacza każdą osobę poniżej 18 roku życia;
- Personel, Pracownik – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej w Edustrefie, w tym m.in. wolontariusz, praktykant, stażysta;
- Placówka – Centrum Edukacyjne Edustrefa
- Koordynator – osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu i udzielenie mu wsparcia, a także sprawująca nadzór nad realizacją Standardów w Placówce;
- Krzywdzenie Dziecka – każda forma naruszenia integralności psychofizycznej Dziecka, w szczególności popełnienie przestępstwa na jego szkodę, stosowanie wobec niego przemocy, w tym Przemocy fizycznej, Przemocy emocjonalnej lub Przemocy seksualnej, Zaniedbanie potrzeb Dziecka, inna forma krzywdzenia niebędąca przestępstwem np. dyskryminacja;
- Przemoc fizyczna – oznacza w szczególności celowe fizyczne krzywdzenie Dziecka i obejmuje m.in. wszelkie zachowania, w których użyta jest siła fizyczna i które mają na celu spowodowanie pewnego stopnia bólu lub dyskomfortu, nawet niewielkiego, w tym m.in. bicie ręką lub narzędziem, uderzanie, kopanie, potrząsanie, rzucanie, drapanie, szczypanie, gryzienie, przypalenie lub łamanie kości; Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne;
- Zaniedbanie - brak zapewnienia Dziecku podstawowych potrzeb takich jak jedzenie, ubranie, higiena, nadzór lub schronienie, co może skutkować poważnym uszczerbkiem na zdrowiu lub w rozwoju Dziecka; Zaniedbanie obejmuje również brak ochrony Dziecka przed narażeniem na niebezpieczeństwo;
- Przemoc seksualna lub wykorzystywanie seksualne - angażowanie Dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą; Obejmuje m.in. następujące zachowania: dotykanie miejsc intymnych, podglądanie angażowanie Dziecka w tworzenie obrazów seksualnych, zmuszanie Dziecka do oglądania obrazów o charakterze seksualnym lub oglądania czynności seksualnych, wysyłanie wiadomości lub zdjęć o charakterze seksualnym, zachęcanie Dziecka do zachowania w sposób nieodpowiedni pod względem seksualnym, uwodzenie Dziecka w celu przygotowania go do wykorzystania poprzez zdobycie jego zaufania (w tym za pośrednictwem mediów społecznościowych), sugestie lub żądania o charakterze seksualnym, prośby o przysługi seksualne, werbalne lub fizyczne zachowania lub gesty, które są lub mogą być racjonalnie postrzegane jako obraźliwe lub upokarzające, żarty z podtekstem seksualnym lub komentowanie wyglądu lub ubioru Dziecka w sposób seksualny; Przemoc seksualna lub wykorzystywanie seksualne obejmuje także wskazane powyżej nieakceptowalne i niepożądane zachowania i praktyki o charakterze seksualnym realizowane przez Małoletniego w stosunku do innego Małoletniego;
- Przemoc emocjonalna - każdy akt powodujący naruszenie godności osobistej Dziecka, ukierunkowany na wyrządzenie krzywdy, tj. m.in. poniżanie, krytykowanie, wyśmiewanie, upokarzanie, ośmieszanie Dziecka, brak odpowiedniego wsparcia i uwagi, powodujące obniżenie jego poczucia wartości, celowe mówienie Dziecku, że jest bezwartościowe, niekochane, nieodpowiednie, a także zastraszanie - w tym zastraszanie w Internecie poprzez sieci społecznościowe, gry online lub telefony komórkowe;
- Standardy – Standardy ochrony małoletnich obowiązujące Placówce, tj. niniejszy dokument.
Rozdział II – rekrutacja Personelu i zasady bezpiecznych relacji
§ 3
Zasady rekrutacji Personelu pracującego z Małoletnimi
- Placówka przed zawarciem umowy z osobą, która ma zostać dopuszczona do pracy z Dziećmi lub przed dopuszczeniem Pracownika do pracy z Dziećmi dokonuje weryfikacji niekaralności takiej osoby lub takiego Pracownika w następujący sposób:
- uzyskuje informacje, czy dane określonej osoby nie zostały zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;
- pobiera od danej osoby informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego [dotyczy obcokrajowców, którzy pobierają również stosowną informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa];
- pobiera od tej osoby oświadczenie o krajach zamieszkania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa [państwo obywatelstwa - dotyczy obcokrajowców], składane pod rygorem odpowiedzialności karnej; Za kraj zamieszkania uważa się kraj, w którym osoba przebywała dłużej niż 3 miesiące; wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 1 do Standardów;
- w przypadku obcokrajowców oraz osób, które w ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwały w krajach innych niż Rzeczypospolita Polska - pobiera informację o niekaralności pobraną z rejestrów karnych państw wskazanych w oświadczeniu, o którym mowa w punkcie c);
- w przypadku, gdy kraj wskazany w oświadczeniu, o którym mowa w punkcie c) nie prowadzi rejestru karnego lub nie wydaje z niego informacji pobiera oświadczenie o niekaralności, składane pod rygorem odpowiedzialności karnej; wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 2 do Standardów.
- Weryfikację opisaną w ust. 1 przeprowadza się także w stosunku do Pracowników skierowanych do pracy z Dziećmi od dnia wejścia w życie niniejszych Standardów, nawet jeżeli umowa łącząca tych Pracowników z Placówką została zawarta przed wejściem w życie niniejszych Standardów.
- Weryfikacja niekaralności odbywa się jednokrotnie, tj. przed skierowaniem danej osoby do pracy z Dziećmi i nie jest ponawiana, chyba że co innego wynika z przepisów prawa.
§ 4
Zasady bezpiecznych relacji Personelu z Dziećmi
- Pracownik wyznaczony do pracy z Dziećmi jest zawsze obecny w czasie i miejscu prowadzenia zajęć edukacyjnych z Dziećmi i sprawuje nad nimi bezpośredni nadzór.
- Pracownik rozpoczynający pracę z Dziećmi przedstawia się im oraz informuje w jakiej roli/funkcji występuje.
- Każde działanie realizowane przez Pracownika wobec Dziecka powinno być kierowane najlepszym interesem Dziecka.
- Pracownik traktuje każde Dziecko z szacunkiem i cierpliwością, rozumie, że Dzieci potrzebują czasu i uwagi, aby pojąć umiejętności przekazywane w trakcie zajęć edukacyjnych, a czas potrzebny do opanowania nowych umiejętności może być różny dla każdego Dziecka.
- Pracownikowi nie wolno pozostawać sam na sam z Dzieckiem w zamkniętym pomieszczeniu bez nadzoru.
- Pracownikowi nie wolno rejestrować wizerunku dzieci bez ich wiedzy i zgody, jak i zgody ich rodziców/opiekunów prawnych.
- Pracownikowi nie wolno dopuszczać się Krzywdzenia Dzieci w żadnej formie. Niedozwolone jest stosowanie zarówno Przemocy fizycznej, Przemocy emocjonalnej lub Przemocy seksualnej, ani Zaniedbywanie potrzeb Dziecka.
- Dozwolone jest użycie krzyku wobec Dziecka, gdy wymaga tego sytuacja związana z ostrzeżeniem Dziecka przed niebezpieczeństwem.
- Pracownikowi nie wolno stosować wobec Dzieci żadnej formy dyskryminacji (np. ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania, pochodzenie etniczne, wyznanie, status społeczny lub majątkowy).
- Pracownik powinien wysłuchać zdania Dziecka w sprawach go dotyczących i uwzględnić je w miarę możliwości organizacyjnych i prawnych.
- Pracownikowi nie wolno częstować dzieci używkami (papierosy, e-papierosy, alkohol, narkotyki), także poza siedzibą Placówki.
- Pracownikowi nie wolno angażować się w relacje seksualne lub romantyczne z Dziećmi, nawet gdy różnica wieku między Pracownikiem a Dzieckiem jest niewielka.
- Pracownik powinien unikać faworyzowania Dzieci.
- Pracownikowi nie wolno używać wulgarnego języka lub języka nacechowanego seksualnie w obecności Dzieci.
§ 5
Zasady bezpiecznych relacji rówieśniczych
- Dzieci uczestniczące w zajęciach edukacyjnych organizowanych przez Placówkę zwracają się do rówieśników z życzliwością i szacunkiem.
- Dzieci mają prawo do wyrażenia własnego zdania, nawet innego niż zdanie innych rówieśników, a także prawo do niewiedzy i potrzeby wsparcia w wykonywaniu zadań w każdym czasie.
- Zakazane jest stosowanie przemocy przez Dzieci wobec innych Dzieci, w tym Przemocy fizycznej, Przemocy emocjonalnej, Przemocy seksualnej.
- Zakazane jest rejestrowanie wizerunku innych Dzieci bez ich wiedzy i zgody, w szczególności w sytuacjach ośmieszających lub z innego powodu niekomfortowych.
Rozdział III – procedury interwencji
§ 6
Zasady ogólne
- Krzywdzenie Dzieci może przybierać różne formy, a ich sprawcami mogą być zarówno osoby dorosłe będące członkami Personelu Placówki, członkowie rodziny Dziecka, jak i osoby trzecie.
- Sprawcami krzywdzenia Dziecka mogą być także inne Dzieci, zarówno uczestniczące w zajęciach edukacyjnych w Placówce, jak też Dzieci, z którymi dane Dziecko ma kontakt poza siedzibą Placówki.
- W przypadku zaobserwowania symptomów Krzywdzenia Dziecka każdy Pracownik Placówki ma obowiązek podjęcie działań opisanych w niniejszym rozdziale Standardów.
- Placówka wyznacza Koordynatora ds. przeciwdziałania Krzywdzeniu Dzieci. Koordynatorem wyznaczonym przez Placówkę jest Agnieszka Wicińska..
- W przypadku zagrożenia życia i zdrowia dziecka należy niezwłocznie zawiadomić odpowiednie służby, dzwoniąc pod numer 112 oraz powiadomić Koordynatora.
- Każdy Pracownik powinien niezwłocznie reagować na każdy przypadek Krzywdzenia Dzieci, niezależnie od tego kto jest sprawcą Krzywdzenia. Reakcja powinna obejmować co najmniej poinformowanie Koordynatora o zaobserwowanym problemie oraz - w przypadku powzięcia wiadomości o sytuacji grożącej życiu i zdrowiu Dziecka bądź objętej prawnym obowiązkiem zgłaszania podejrzenia popełnienia przestępstwa - na poinformowaniu odpowiednich służb (Policja, prokuratura). W przypadku, gdy zdarzenie objęte jest prawnym obowiązkiem zgłaszania, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, Koordynator Placówki powinien być poinformowany o zdarzeniu równolegle z lub po zawiadomieniu służb (Policja, prokuratura).
- W przypadku, gdy osobą krzywdzącą Dziecko jest Koordynator, wówczas zgłoszenia należy dokonać bezpośrednio do odpowiednich służb (Policja, prokuratura) oraz osób zarządzających Placówką (innych niż Koordynator).
§ 7
Krzywdzenie ze strony dorosłego
- W przypadku podejrzenia, że Krzywdzenie dziecka ma formę czynu karalnego na szkodę Dziecka należy sporządzić pisemne zawiadomienie i przesłać je do odpowiedniej jednostki Policji lub prokuratury. W zawiadomieniu należy zwięźle opisać przebieg zdarzenia, w tym osoby uczestniczące. Gdy miejsce popełnienia czynu karalnego jest znane, zawiadomienie należy przesłać do jednostki właściwej dla miejsca popełnienia czynu, w przeciwnym wypadku zawiadomienie przesyła się do jednostki właściwej dla siedziby Placówki.
- W przypadku ujawnienia przemocy domowej na szkodę Dziecka lub Zaniedbania potrzeb Dziecka przez rodziców/opiekunów prawnych należy poinformować szkołę Dziecka o potrzebie wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.
- W przypadku, gdy ze strony Pracownika doszło do naruszenia zasad bezpiecznych relacji Personelu z dziećmi opisanych w § 4, a naruszenie to jest mniejszej wagi (np. w postaci użycia w obecności Dziecka wulgaryzmów) Koordynator przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z danym Pracownikiem.
- W przypadku powtarzających się zachowań, o których mowa w ust. 3 po przeprowadzeniu rozmowy dyscyplinującej lub w przypadku, gdy naruszenia mają charakter poważniejszy należy niezwłocznie danego Pracownika odsunąć od pracy z Dziećmi i/lub rozwiązać umowę z danym Pracownikiem.
- W przypadkach niejasnych lub wątpliwych Koordynator konsultuje sprawę z innymi osobami z Personelu, w tym, jeśli ma taką możliwość z psychologiem. W razie potrzeby Koordynator może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym Dzieckiem, osobą podejrzewaną i świadkami. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości należy zastosować odpowiednie działania wskazane w ust. 1-4.
§ 8
Krzywdzenie ze strony rówieśnika
W przypadku podejrzenia Krzywdzenia Dziecka przez inne Dziecko należy poinformować o tym jego rodziców Dziecka, oraz w przypadku, gdy Krzywdzenie Dziecka przez inne Dziecko stanowi czyn karalny należy powiadomić odpowiednie służby (Policja, prokuratura). W zawiadomieniu należy zwięźle opisać przebieg zdarzenia, w tym osoby uczestniczące. Gdy miejsce popełnienia czynu karalnego jest znane, zawiadomienie należy przesłać do jednostki właściwej dla miejsca popełnienia czynu, w przeciwnym wypadku zawiadomienie przesyła się do jednostki właściwej dla siedziby Placówki.
§ 9
Wsparcie po ujawnieniu Krzywdzenia
- Po ujawnieniu Krzywdzenia Dziecka organizuje się spotkanie z jego niekrzywdzącymi rodzicami lub opiekunami, którym przekazuje się informację o zdarzeniu i o potrzebie zasięgnięcia specjalistycznego wsparcia.
- Dziecku i/lub jego niekrzywdzącemu rodzicowi/opiekunowi przekazuje się listę lokalnych organizacji i instytucji, do których można się zgłosić o pomoc, wraz z danymi teleadresowymi [np. lokalne organizacje pozarządowe, lokalne ośrodki pomocy społecznej].
§ 10
Rejestr interwencji
- Placówka prowadzi rejestr interwencji przeprowadzonych na podstawie niniejszych Standardów.
- Rejestr interwencji prowadzi się w formie pisemnej lub elektronicznej, wypełniając dla każdego przypadku kartę interwencji. Jedną kartę interwencji wypełnia się dla jednego Dziecka. Wzór karty interwencji zawarty jest w Załączniku nr 3 do Standardów.
- Rejestr interwencji prowadzony jest w sposób zgodny z zasadami ochrony danych osobowych tj. w szczególności z zachowaniem zasady minimalizacji danych, integralności i poufności danych oraz z użyciem środków technicznych i organizacyjnych, w tym odpowiednich zabezpieczeń zapewniających, aby przetwarzanie danych zawartych w rejestrze odbywało się zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) - RODO.
Rozdział IV – Zasady korzystania z Internetu
§ 11
Korzystanie z Internetu
- W miejscu prowadzenia zajęć edukacyjnych przez Placówkę nie udostępnia się Dzieciom Internetu, zarówno w formie sieci bezprzewodowej, jak też urządzeń z wolnym dostępem do Internetu, będących w posiadaniu Placówki.
- Placówka ani jej Pracownicy nie kontrolują sposobu korzystania z Internetu przez Dzieci w ich własnych urządzeniach.
Rozdział V – Szkolenie Personelu i monitoring Standardów
§ 12
Przygotowanie Personelu do stosowania Standardów
- Do obowiązków Koordynatora należy przygotowanie Personelu do stosowania Standardów, polegające na:
- zapoznaniu Pracowników z treścią Standardów niezwłocznie po zawarciu umowy z danym Pracownikiem przez Placówkę lub bezpośrednio po wejściu w życie niniejszych Standardów lub wszelkich ich zmian,
- organizowaniu wstępnych oraz cyklicznych spotkań z Personelem, celem przypomnienia treści Standardów; Spotkania cykliczne organizuje się co najmniej raz na rok.
- Wszyscy Pracownicy są zobowiązani do zapoznania się i przestrzegania Standardów, co potwierdzają stosownym oświadczeniem. Wzór oświadczenie stanowi Załącznik nr 4 do Standardów.
- W przypadku dostrzeżenia nieprawidłowości w zakresie stosowania lub znajomości Standardów każdy Pracownik powinien zareagować poprzez zwrócenie uwagi osobie dokonującej naruszenia, a także poinformować Koordynatora.
§ 13
Monitorowanie Standardów
- Koordynator cyklicznie, nie rzadziej niż raz na 2 lata dokonuje przeglądu treści Standardów pod kątem ich aktualności i zgodności z przepisami prawa, a także funkcjonalności w zakresie ochrony Dzieci i potrzeb organizacyjnych Placówki.
- Przegląd Standardów może być poprzedzony rozmowami z Pracownikami lub przeprowadzeniem ankiety wśród Personelu badającej znajomości Standardów i ocenę ich funkcjonowania.
- Przy dokonywaniu przeglądu Standardów Koordynator bierze pod uwagę również ewentualne zgłoszenia, o których mowa w § 12 ust. 3, a także rejestr interwencji przeprowadzonych do dnia przeglądu.
- Przeprowadzenie przeglądu Standardów Koordynator potwierdza w formie notatki służbowej/protokołu, zawierającej ewentualne propozycje zmiany treści Standardów.
Rozdział VI – Sposób informowania o Standardach i postanowienia końcowe
§ 7
Publikacja Standardów
- Niniejsze Standardy, jak i ich ewentualne aktualizacje będą opublikowane na stronie internetowej Placówki, dostępne do wglądu w siedzibie Placówki.
- Niniejsze Standardy wchodzą w życie z dniem 14.08.2024
1/ Art. 240 Kodeksu karnego nakłada obowiązek powiadomienia prokuratora lub policji na każdego, kto ma wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu, usiłowaniu lub dokonaniu m.in. tych czynów: zabójstwo (art. 148 k.k.), spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 156 k.k.), zgwałcenia małoletniego poniżej 15 r. ż., zbiorowe, „kazirodcze” lub zgwałcenie ze szczególnym okrucieństwem (art. 197 § 3 lub § 4 k.k.), seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności (art. 198 k.k.), seksualne wykorzystanie małoletniego poniżej lat 15 (art. 200 k.k.). Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3.
Załącznik nr 1 – wzór oświadczenia o krajach zamieszkania
Oświadczenie o krajach zamieszkania
.......................................
Miejscowość, data
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat [wybrać właściwą opcję]:
□ nie zamieszkiwałam/em w państwach innych niż Rzeczypospolita Polska i/lub państwo obywatelstwa
□ zamieszkiwałam/em w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i/lub państwo obywatelstwa:
1. …………………………………………………………………….
2. …………………………………………………………………….
oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi / informację z rejestrów karnych/ oświadczenie o niekaralności [niepotrzebne skreślić].
Jestem świadoma/y odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
……………………………………………………………………………
Imię i nazwisko
Załącznik nr 2 – wzór oświadczenia o niekaralności składane w przypadku, gdy kraj trzeci nie prowadzi rejestru karnego lub nie wydaje z niego informacji
Oświadczenie o niekaralności składane w przypadku, gdy kraj trzeci nie prowadzi rejestru karnego lub nie wydaje z niego informacji
.......................................
Miejscowość, data
Ja, ................................................................................................................... (imię i nazwisko),
oświadczam, że w państwie ...................................................................... nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego [niepotrzebne skreślić].
Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie/ach [wymienić] ....................……………………………………………………………………….. za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadoma/y odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
……………………………………………………………………………
Imię i nazwisko
Załącznik nr 3 – wzór karty interwencji
Karta interwencji
1. Imię i nazwisko dziecka |
|
2. Przyczyna interwencji (co się wydarzyło) |
|
3. Osoba zawiadamiająca o krzywdzeniu |
|
4. Opis podjętych działań |
|
5. Kontakt z opiekunami dziecka (daty, forma, przedmiot spotkania/kontaktu) |
|
6. Forma podjętej interwencji np. (zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, poinformowanie szkoły, inne) |
|
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji |
|
8. Wyniki interwencji (jeśli wiadomy) |
|
……………………………………………….
Data i podpis
Załącznik nr 4 – wzór oświadczenia o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich
Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony małoletnich
......................................
Miejscowość, data
Oświadczam, że zapoznałam/em się z dokumentem „Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w Centrum Edukacyjnym Edustrefa i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
……………………………………………………………………………
Imię i nazwisko